dijous, 18 de setembre del 2008

Promet-me (i que no ens embauquin!)

Promet-me (Zavet, 2007), la darrera pelicula d'Emir Kusturica estrenada a Espanya (mentre esperem ansiosos la projecció de Maradona), ha desencadenat una reacció ferotge de la crítica de cinema defenestrant el guardonat director. És justificable aquesta reacció?

Promet-me efectivament no està al nivell d'obres anteriors, però està infinitament per sobre d'altres películes ben acollides per la crítica cinematogràfica en els darrers anys, per no parlar del cinema-escombraria de segell ianqui o espanyol que embruta les pantalles dels multisales de l'estat. Sembla doncs que s'acusi a Kusturica, no tant per la baixa qualitat del seu darrer llargmetratge, sinó per l'alta qualitat d'obres anteriors, curiós criteri té la crítica per otorgar mèrits i culpes.

Promet-me no destaca pel seu guió (la història del nen del camp que marxa a buscar fortuna a la ciutat no és precisament nova), es fa excessivament llarga (com totes les películes europees que superen els 100 minuts amb les excepcions dels llargmetratges d'Angelopoulos i pocs més), i la banda sonora a càrrec de Stribor Kusturica (fill d'Emir) és, el què els castellans anomenen, resultona.

Però no ens podem deixar emportar pels seus defectes i convé mesurar també les virtuts.Per un costat, la fotografia de la película és sublim (com ja s'intuïa a la també rebutjada La vida és un miracle). En particular, l'escena de la bassa d'aigua omplint-se de pomes fresques constitueix una de les millors composicions cromàtiques del cinema europeu. I per l'altre, cal destacar l'aproximació que fa Kusturica sobre la familia i les contradiccions d'aquesta amb el capitalisme.A Tsane, el protagonista (adolescent orfe, possiblement, arrel de la guerra dels balcans) que viu amb el seu avi al camp, li tanquen l'escola per manca d'alumnes i marxa a la ciutat amb una vaca de l'avi. La mare de la noia de qui s'enamora el protagonista es prostitueix per tal de pagar l'escola de la seva filla. Els germans Topuz i Runjo,encarregats d'un negoci de sabates, però més ocupats en activitats lligades a la mafia, no dubten ni un instant alhora d'ajudar al seu familiar remot (net del germà del seu avi). La familia constitueix doncs un refugi davant la voracitat de les noves relacions socials.

Però Kusturica no pretén fer una defensa de la família sinó dibuixar, a través d'aquesta, les misèries d'un capitalisme que tansols es vesteix de democràcia quan toca envahir països. L'avi plora quan sona l'himne soviètic, la casa de l'enamorada de Tsane està presidida pel Mariscal Tito, la policia és el més allunyat a una garantia de justícia, el superintendent de la ciutat (encarnació del nou poder) tanca l'escola mentre presumeix de tot tipus de luxes, els nens més occidentalitzats d'un institut són els més violents, etc. No tindran res a veure aquestes idees amb la reacció de la crítica?

S'acusa a Kusturica d'imitar-se a ell mateix, quan és precisament la crítica qui s'entesta en valorar els darrers films en funció dels anteriors. S'acusa a Kusturica de pamfletarisme polític, com si el diari en què escriuen els crítics fos simplement objectiu.. S'acusa a Kusturica, perquè ha estat capaç de superar les imposades fronteres actuals, i erigir-se com a representant de la cultura músical i cinematogràfica de tot Iugoslàvia. S'acusa a Kusturica, en definitiva, de cantar-li a la vitalitat de les persones-l'altruisme en les relacions familiars- mentre crida la misèria dels canvis polítics ocorreguts a l'antiga Iugoslàvia. La película no és res de l'altre món, però promet-me que només per aquestes acusacions ja paga la pena.

diumenge, 14 de setembre del 2008

Aquest mal vent

Les darreres setmanes Cuba ha tornat a ser noticia. Aquesta illa tindria onze milions de motius per ser noticia cada dia de l'any, onze milions de persones que es neguen a caure en el cinquanenari xantatge del govern nordamèrica que preten comprar la dignitat a cop de dòlar. Onze milions de persones que voldrien tenir una vida més acomodada: poder canviar d'àpat cada dia, no haver de donar gaire explicacions, prendre un gelat sense fer una hora de cua, trobar seient a la guagua, poder visitar la resta del món, etc. Però amb tanta o més passió com aspiren i lluiten per a aquests objectius, defensen la seva història, cultura, justícia social, educació, participació, sexualitat, sanitat, és a dir, la seva revolució.

Lamentablement però, poc o res els importa als nostres mitjans de comunicació la integritat d'aquest poble i quan Cuba és notícia millor preocupar-se, d'entrada. L'huracà Ike s'ha emportat 4 vides i l'esforç de moltíssimes hores de treball. Feia molts anys que cap huracà s'emportava una vida en el seu pas per Cuba, però no era fruit de cap miracle o conjuració divina, sinó de la planificació del govern i de la solidaritat dels i les cubanes. Tocaran restriccions i més feina, els qui hagin conservat la seva casa acolliran als seus veins i els ajudaran a reconstruir-la, pares, mares nens i nenes restauraran els danys dels centres educatius, etc. Cuba tornarà a donar exemple però la injustícia de la natura dol.

De ponent, ni vent ni gent

Ve de ponent com sempre aquest mal vent,
però no somiquem, plorem a voltes
amb els ulls i els punys per treure forces
del pou profund de la sang i el neguit.
Parlo de mi i de tots, i del meu temps
i d'altres temps esclaus de la mateixa
mesura de silencis i d'oblit.

Parlo d'uns ulls que escruten l'horitzó
perquè una nit s'hi ha d'ofegar la lluna,
i d'uns sorrals que cada dia el mar
neteja de remors i de petjades.

S'esbalça a dolls inútilment la llum
pels farallons ben recoberts d'escuma.
Ningú no es renta els ulls a ple torrent,
com anys abans, ni amb boira matinera.
Ja no cremem margeres ni encenem
teies d'ajut a cada cantonada.

Muden els temps, però no muda el vent
ni les proclames ni els miralls, i esclaten
bombolles de sabó davant els ulls
d'aquells que encara esperen el prodigi.
Vent de ponent com sempre, i és fal.laç,
aquest mal vent, i encomana eixorquia.

Parlo per mi i per tots, i escric a crits
per mi i per tots, pel temps que em toca viure
i pels temps que vindran, i clavo els ulls
al cor mateix de l'espiral que engendra
aquest mal vent, ara que estic tan sol
que cap temor no m'aigualeix les hores,
ara que ja no em tempta el gest i puc
donar-me tot sencer en cada mirada.

Ve de ponent com sempre, ja ho he dit,
aquest mal vent, i bufa fort encara.

Miquel Martí i Pol